Zmiany w Mediach hotelowych na przestrzeni ostatnich 5 lat

18 lipca 2022

Ostatnie lata były okresem wielkiej rewolucji w sposobie myślenia menagerów obiektów hotelowych. Z punktu widzenia HTV Polska można powiedzieć, że przeszliśmy ekspresową drogę od „hoteli drewnianych do hoteli murowanych” w zakresie jakim są media w hotelu a zwłaszcza telewizja hotelowa.

W dobie potężnych obostrzeń jakie nieszczęśliwie dotknęły branżę przez pandemię COVID-19 obiekty hotelowe musiały dostosować się do nowych warunków prowadzenia biznesu.

Zacznijmy od początku. Gdzieś na przełomie lat 2016-2018 zaczęliśmy obserwować wypieranie matryc 32 calowych w telewizorach hotelowych na rzecz 40-43 cali. Coraz więcej osób też interesowało się rozwiązaniami SMART i systemami do zarządzania treścią. Standard ten został narzucony przez hotele sieciowe. W końcu to obiekty korporacyjne mając często potężne budżety jak również kadrę wysokiej klasy managerów specjalizujących się w marketingu. Określili oni potrzeby stworzenia systemów do zarządzania treścią. Systemy takie jak Samsung LYNK Cloud, Samsung LYNK REACH, LG PRO:Centric czy OTRUM zapewniają szereg unikalnych możliwości prowadzenia aktywnej sprzedaży. Telewizor dzięki potrzebie prezentowania treści marketingowych/handlowych stał się swojego rodzaju medium umożliwiając docieranie z produktami i usługami obiektu hotelowego do każdego gościa zameldowanego w obiekcie. Dodatkowo menager hotelu zyskał możliwość centralnego zarządzania flotą telewizorów jak również zbierania statystyk z tego co dzieje się na telewizorze.

Przykładowo, jeżeli któryś z kanałów telewizyjnych ma oglądalność na poziomie 2% w skali roku w banku kanałów jaki oferuje hotel czy opłaca się i warto płacić za ten kanał licencje? Może być też przykład czysto marketingowy, jeżeli gość z pokoju 221 w ciągu 2 dniowego pobytu wchodzi 4 razy i doczytuje informacje o zabiegu masażu gorącymi kamieniami czy osoba odpowiedzialna za SPA powinna zadzwonić do gościa albo wysłać poprzez telewizor informację, że dziś mamy specjalny rabat na ten zabieg tylko do konkretnego telewizora w pokoju 221?

W 2020, kiedy restrykcje na dobre zagościły w Polskich obiektach hotelowych menagerowie zaczęli szukać narzędzi, które umożliwiłyby zdobyciem informacji ofercie obiektu, ale też uruchomić dodatkowe kanały pozyskiwania przychodu. Tutaj pojawiła się nasza odpowiedź w postaci systemów do zarządzania treścią. Oczywiście wiele obiektów z naszej perspektywy znalazło się w bardzo ciężkiej sytuacji finansowej, ale praktycznie każda nowa inwestycja zaczyna się od rozmowy o systemie. Dodatkowo standardem telewizorów hotelowych stały się pozycje z nazwą SMART.

Dodatkowym aspektem jest standardowy rozwój technologii i coraz bardziej szeroko idąca digitalizacja i integracja systemów multimedialnych. Zauważamy trend, w którym inwestor coraz częściej pyta o integracją systemów AV i telewizji hotelowej. Mowa tutaj np. o streamingu konferencji do pokoi w których mieszkają uczestnicy wydarzenia. Mamy na myśli cały segment coraz bardziej rozwiniętych systemów AV umożliwiających prowadzenie konferencji z uczestnikami w różnych lokalizacjach jednocześnie, kiedy taka konferencja jest rejestrowana do odsłuchania przez nieobecnych na nośnikach w chmurze. Oczywiście nie należy zapomnieć tutaj o całej rodzinie specjalnych monitorów i systemach digital signage umożliwiających tworzenie i wyświetlanie reklam. Ustawienie harmonogramu reklam, które w zależności od dnia tygodnia, godziny czy od pory roku będą się wyświetlać gościom obiektu. Kolejnym źródłem przychodu jest sprzedawanie powierzchni reklamowych w obiekcie hotelowym dzięki systemom DS.

Dodatkowym aspektem związanym z mediami w hotelu jest kwestia platform streamingach takich korporacji jak NETFLIX, HBO MAX czy DISNAY+. Praktycznie każdy inwestor a zwłaszcza korporacyjny zadaje nam pytanie o możliwość w jakimś sensie rezygnacji z tradycyjnego contentu telewizyjnego albo ograniczenia go na rzecz wyżej wymienionych platform. Oczywiście na tyle ile pozwala na to standaryzacja sieci. Zaczynamy obserwować bardzo wyraźne zjawisko, w którym to gość chce oglądać treści „swoje” a nie korzystać z oferty tradycyjnej telewizji. Rozwiązania typu Chromecast zyskują coraz mocniej na znaczeniu i pozwalają niskim kosztem dać możliwość przyniesienia treści do obiektu hotelowego z dowolnego urządzania przez gościa.

Czy pandemia COVID-19 wykreowała nowe trendy na rynku? Z pewnością przyśpieszyła i nadała tempa temu co obserwujemy od dłuższego czasu. Jako HTV Polska zawsze staramy się przedstawić inwestorowi perspektywę, w której nie jesteśmy tylko dostawcą sprzętu a partnerem który stara się tak doradzić, żeby inwestycja zarabiała i po 2-3 latach przyniosła zwrot. COVID-19 nadał tempa tym zmianom i przyśpieszył to co było i tak nieuniknione, czyli budowanie przewag konkurencyjności przez innowacyjne rozwiązania technologiczne.

Kolejnym ważnym aspektem, który należy uwzględnić jest wielka rewolucja technologii nadawania sygnału na rynku Polskim, czyli przejście z DVB-T na DVB-T2. Jest to czynnik wymuszający w roku 2022 przyspieszenie modernizacji flot telewizorów a co za tym idzie rozpatrzenie zakupu i wdrożenie systemów do zarządzania treścią. Tutaj należy nadmienić, że z naszej perspektywy hotele miejskie i konferencyjne dużo gorzej przeszły zamrożenie gospodarki niż ośrodki w kurortach turystycznych. Jednak pomimo często nadszarpniętych budżetów obserwujemy wyjątkowe zainteresowanie nowymi technologiami. W połączeniu z koniecznością modernizacji mediów w hotelu widzimy zmorzone i niespotykane wcześniej zainteresowanie nowymi technologiami.

Istnieje również potrzeba dostosowania się obiektów hotelowych do nowej sytuacji politycznej. Potężna wielomilionowa grupa uchodźców z Ukrainy, która jest ogarnięta wojną wymusiła zmiany w funkcjonowaniu hoteli. Dziennie dostajemy po kilka zapytań o usługi serwisowe związane z dodaniem kanałów satelitarnych nadawanych w języku Ukraińskim. Sama wojna w pierwszych jej momentach po 24 lutym tego roku spowodowała chwilowy szok na rynku inwestycji przez nas realizowanych, jednakże czy wpłynęła na ogólny trend związany z wdrażaniem nowych technologii – w dłuższej perspektywie na pewno nie.

Podsumowując jesteśmy w etapie przełomu technologicznego w obiektach hotelowych. W naszym odczuciu możemy porównać to do kuli śnieżnej która nabiera rozpędu i pochłania coraz więcej śniegu. Jest to swojego rodzaju wyścig, którego metą jest zapewnienie dodatkowych kanałów sprzedaży i analiza zachowania gości. Decydująca też kwestią jest poprawa konkurencyjności u coraz bardziej wymagającego gościa i dostarczenie standardu, który gość posiada w swoim domu a jadąc do hotelu często oczekuje czegoś więcej niż ma na co dzień w swoim salonie. Przyszłość będzie należeć do nowych technologii i musimy być na nią gotowi już teraz żeby nie przespać wielkiej rewolucji jaka dzieje się na naszych oczach.

Tomasz Gesulis

Telewizory hotelowe

Magicinfo

Stacje czołowe

Samsung LYNK Cloud