Telewizory hotelowe

Obecnie czynnikami decydującymi o wyborze danego hotelu jako miejsca wypoczynku są nie tylko jego położenie, odległość od lokalnych atrakcji, standard wyposażenia pokoi czy też warianty sposobów spędzania wolnego czasu na jego terenie. Równie istotny jest oferowany dostęp do najnowszych technologii. Jedni chcą być online, publikując zdjęcia z wyjazdu na swoich profilach w social mediach, inni nocują w hotelach podczas wyjazdów służbowych, więc standardem stał się bezpłatny nielimitowany dostęp do Internetu na terenie całego obiektu. Podobnie rzecz ma się z użytkowaniem telewizorów. Często nie wystarcza tylko podstawowy pakiet kanałów, gdyż bardziej wymagający goście oczekują również możliwości wypożyczania filmów lub korzystania z platform streamingowych. Wynajęcie pokoju, który nie oferuje żadnych usług telewizyjnych staje się coraz trudniejsze.

Czym jest telewizja hotelowa?

Usługa telewizji hotelowej to coś więcej niż tylko sposób na zapewnienie gościom rozrywki. Dostawcy zazwyczaj oferują rozwiązania obejmujące usługi interaktywne, takie jak portal z pogodą, wiadomościami i informacjami o lokalnych atrakcjach, wypożyczalnię filmów, dostęp do aplikacji internetowych i serwisów streamingowych. Oprócz może być ona stosowana jako narzędzie marketingowe, wyświetlając ekran powitalny z informacjami o hotelu oraz umożliwiając zamówienie za jej pośrednictwem usług hotelowych (budzenia, obsługi pokojowej itd.) oraz zakup oferowanych przez hotel produktów. Niekiedy dostęp do nich jest w cenie wynajęcia pokoju, w niektórych przypadkach traktowane są jako związane z dodatkowymi kosztami treści premium. Jednak to, co każdy wychodzący naprzeciw swoim gościom hotel powinien oferować nieodpłatnie, to dostęp do podstawowych kanałów telewizyjnych.

W tradycyjnym otoczeniu każdy telewizor mający odbierać telewizję naziemną, kablową lub satelitarną musi być podłączony do indywidualnego dekodera. W przypadku tak dużego obiektu jakim jest hotel, posiadającego kilkadziesiąt lub nawet kilkaset pokoi koniecznym było znalezienie innego, bardziej funkcjonalnego i ekonomicznego rozwiązania. Rozwiązaniem jest korzystanie ze stacji czołowych, stanowiących punkt dystrybucji sygnału na cały hotel. Składa się ona z modułów, z których każdy transmituje inny kanał. W zależności od tego, ile kanałów hotel chce udostępniać swoim gościom, należy odpowiednio zaprojektować stację czołową i dobrać liczbę modułów, z których będzie się składać.

Jaki telewizor hotelowy wybrać?

Coraz więcej gości oczekuje w pokojach hotelowych telewizorów o przynajmniej takim samym rozmiarze i jakości obrazu jak mają w domu. A to, w połączeniu z rosnącym zapotrzebowaniem na coraz lepsze i większe odbiorniki w ciągu ostatnich kilku lat, postawiło przed hotelarzami duże wyzwanie w związku z modernizacją i wyposażeniem prowadzonego przez obiektu. Istnieje kilka czynników, wpływających na wrażenia z oglądania telewizji:

  • przekątna ekranu;
  • odległość od odbiornika;
  • rozdzielczość obrazu.

Wśród ekspertów zajmujących się doradztwem w kwestii wyboru sprzętu RTV mówi się o pewnej „złotej wartości”, określającej zalecaną odległość, z jakiej powinno się oglądać telewizję w zależności od przekątnej wyświetlacza. Zgodnie z tą wartością na każdy cal ekranu przypada 1,5 cm odległości. W związku z tym jeżeli rozmiar ekranu wynosi 40 cali, zaleca się usadzenie gości w odległości około 60 cm. Ponadto rozmiar telewizora warunkuje rozdzielczość obrazu. W przypadku przekątnej 40 cali lub mniejszej może wystarczyć rozdzielczość 720p, jednak na ekranach 50-calowych lub większych różnica między 720p a 1080p będzie łatwo dostrzegalna.

Rozwiązania Samsung i LG w zakresie telewizji hotelowej

Obecnie producenci sprzętu RTV, tacy jak Samsung czy LG, produkują telewizory z przeznaczeniem do użytku komercyjnego. Są one znacznie bardziej odpowiednie dla potrzeb branży hotelarskiej niż te dla klienta indywidualnego. Podstawowa różnica polega na zakresie funkcji, z których korzystać mogą hotele decydując się na zakup dedykowanych im odbiorników. Należą do nich między innymi możliwość ustawienia:

  • maksymalnego dopuszczalnego poziomu głośności – dzięki tej funkcji hotelarz może zagwarantować swoim gościom komfortowy wypoczynek bez obaw, że zostanie on zakłócony przez zbyt głośno grający u sąsiada za ścianą telewizor;
  • ekranu powitalnego – istnieje możliwość skonfigurowania tego, co gość zobaczy od razu po uruchomieniu odbiornika. Można na przykład zaprogramować telewizor tak, by zawsze włączał się na określonym kanale lub pokazywał materiały marketingowe i informacyjne o hotelu;
  • zabezpieczeń – ma to na celu ochronę danych osobowych gości. Po wyłączeniu telewizora następuje jego zresetowanie i wylogowanie się ze wszystkich kont na platformach streamingowych i innych aplikacjach.

Zakup telewizorów komercyjnych należy postrzegać jako znaczną inwestycje finansową oraz skuteczne narzędzie sprzedaży i marketingu. Umożliwiają one wyświetlanie na ekranie atrakcyjnej wizualnie oferty hotelu, zachęcając gości do zakupu dodatkowych produktów i usług. Dzięki temu mogą być wykorzystywane do tworzenia dodatkowego strumienia przychodów dla obiektów z branży hotelarskiej.